پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷

یادداشت به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی؛

روابط عمومی؛ کلیدی برای آرامش جامعه

27 اردیبهشت روز روابط عمومی بر طلایه داران هنر هشتم گرامی باد

علی پنبه‌ای، کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی، یادداشتی تحت عنوان «روابط عمومی؛ کلیدی برای آرامش جامعه» نوشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی، علی پنبه‌ای، کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان یادداشتی تحت عنوان «روابط عمومی؛ کلیدی برای آرامش جامعه» نوشت. متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است:

در عصر حاضر بشر روزهای بسیار خاصی را می‌گذارند، روزهایی که می‌توان گفت پیشرفت فناوری اطلاعات سرعت نور را هم درنوردیده و شرکت‌های نرم افزاری و سخت افزاری هر روز به دنبال خلق معجزه‌ای جدید برای بلعیدن بازاری هستند که مصرف کنندگانش هم تمایل به غرق شدن در این وادی دارند.

 نسل امروز به ویژه افرادی که بیش از ۳۰ سال سن دارند، به خوبی تفاوت روزگار گذشته از تمامی جهات به ویژه حوزه ارتباطات را درک می‌کنند. شاید «مارشال مک لوهان» به عنوان یک پیشگوی ارتباطات هم تصور نمی‌کرد که دهکده جهانی که او از آن یاد کرد، امروز فرای تصورش ایجاد شده باشد. شاید هرگز مارشال کانادایی متصور نبود که به مدد دنیای فناوری اطلاعات، ارتباطات به قدری پیوسته و نزدیک شود که تمامی ارزش‌های قومی و قبیله‌ای را دگرگون کرده و پای در مرحله‌ای گذارد که یکی از مشخصه‌های آن ذهن خوانی است، آرزویی که بشر همواره در پی یافتن آن بود.

امروز شبکه‌های اجتماعی با الگوریتمی که ارائه دادند می‌توانند سلیقه، سبک زندگی، نوع تفکر، ارزش‌های مادی و معنوی انسان‌ها را درک کرده و این اطلاعات ذی قیمت را به شرکت‌های تجاری، دستگاه‌های اطلاعاتی و هر خواهان دیگری به فروش برسانند و از این راه ثروت‌های نجومی و باور نکردنی به دست بیاورند.

بنابراین با این نوع از تحولات باید نقش جدیدی برای دولت‌ها تعریف کرد. اگر تاکنون بهداشت و آموزش از وظایف اصلی دولت‌ها به حساب می‌آمد باید به آن حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی را نیز بیفزاییم. در واقع دولت باید در واکنش به همه گیری شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها در حوزه آموزش مدارس و آموزش عالی، نیازهای مردم را برطرف کند و ارتباط شناسی را به درسی همگانی مبدل سازد.

به نظر می‌رسد جامعه ما به درک و شناخت کامل نسبت به شبکه‌های اجتماعی و آنچه آنها برای مردم و جامعه به ارمغان آورده، دست نیافته و همین فاصله عمیق بین باور و پیشرفت تکنولوژی می‌تواند شرایط را برای غافلگیری‌های متعدد به وجود آورد.

در واقع دولت‌ها نیاز دارند که در آلودگی اطلاعاتی موجود که بر اثر تولد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، ایجاد شده، پیام خود را به مردم برسانند. در واقع اگر دولت حتی اگر در حوزه برنامه‌ریزی و اجرایی از توان بالایی برخوردار باشد اما مردم را همراه خود نکند، موفق نخواهد شد سیاست‌هایش را به عرصه عمل برساند. روابط عمومی به یکی از شاخصه‌های مهم هر سه قوا در کنار قدرت برنامه ریزی و اجرا بدل شده و موفقیت آنها در گرو توان و قوای این رکن اساسی و مهم است.

در واقع روابط عمومی وظیفه‌ای سنگین و خطیر بر عهده دارد و متولیان روابط عمومی باید بتوانند صدای دولت را به منظور جلب همکاری مردم به جامعه برسانند و اگر در این مأموریت مهم به موفقیت نرسند، چالش‌های بسیاری پیش روی دولتیان قرار می‌گیرد.

 به همین منظور دو نکته حائز اهمیت است؛ نخست، پرورش افراد متخصص در حوزه ارتباطات و روابط عمومی و دوم پشتیبانی از حوزه روابط عمومی توسط مسئولان و برنامه ریزان حاکمیتی.

در واقع گسترش رشته‌های دانشگاهی و مهارتی در حوزه ارتباطات باید با جدیت صورت گیرد، اتفاقی که در دانشگاه‌های دولتی هنوز آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده و در دانشگاه‌های آزاد اسلامی نیز به صورت متمرکز و بیشتر در دانشگاه‌های پایتخت صورت گرفته است. بدون تردید ما نیاز داریم به این رشته و البته وابستگان آن که خانواده بزرگی از مهارت‌ها و تخصص‌ها را در بر می‌گیرد، نگاه عمیق‌تری داشته باشیم.  

اما حضور متخصصان بدون توجه ویژه مسئولان اجرایی و برنامه ریزان در هر سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه منتج به نتیجه نخواهد شد. ارتقای ساختار روابط عمومی‌ها و پشتیبانی‌های مالی بدون تردید هزینه نبوده و سرمایه گذاری برای داشتن جامعه‌ای بهتر است.

 لذا امروز نیازمند توجه جدی به حوزه روابط عمومی هستیم تا دولت در اجرای سیاست‌های خود با موانع کمتری مواجه شده و مردم نیز زیر سایه اطلاع رسانی صادقانه و موثق آرامش بیشتری را تجربه کنند.

بنابراین برای داشتن جامعه و کشور بهتری در شرایط امروزی نیازمند توجه جدی به عرصه روابط عمومی‌ها هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 4 =